- Back to Home »
- Bateri »
- Mari Kita Bercerita Tentang Bateri Kereta
Posted by : Jobseekers
Ahad, 23 Februari 2014
Bateri kereta , komponen senyap pasukan automotif kita. Ia melakukan tugasnya tanpa mengira panas, dan sejuk. Walaupun bateri yang membolehkan enjin kereta dihidupkan seawal kunci kereta dimasukkan adalah satu perkara yang mengembirakan, namun, ia tidak kekal selamanya .
Malah , bergantung kepada di mana kita tinggal dan bagaimana kita memandu, keadaan sistem pengecasan kita, dan beberapa faktor lain , bateri kereta di Malaysia mampu bertahan kira-kira 2 tahun secara purata. Dan apabila ia “kong”, biasanya tanpa apa-apa tanda, kereta kita tidak dapat dihidupkan.
Walaupun asid plumbum dalam bateri kereta tidak banyak berubah dalam 100 tahun yang lalu , ia masih sukar diperiksa semasa penyelenggaraan rutin. Alat penguji bateri biasa buat masa ini masih tidak boleh membaca kerumitan kimia yang berlaku di dalam bateri . Sebaliknya , alat ini hanya menyediakan satu bentuk gambaran bateri pada masa yang ia sedang diuji – tanpa mengira konteks komposisi kimia bateri sebelum atau selepas ujian.
Jadi apa yang dapat kita simpulkan di sini ialah kita mempunyai kira-kira dua tahun sebelum bateri kita “kong”, atau pun mungkin lebih awal dari itu.
Jangka hayat biasa Bateri Kereta
Apabila bercakap pasal penyelenggaraan kenderaan, “biasa ” adalah ditentukan oleh beberapa faktor yang wujud dalam teori tetapi jarang berlaku. Sebagai contoh , bateri yang mempunyai jangka hayat purata dua hingga empat tahun di bawah keadaan biasa. ” Normal” dalam kes ini bermakna bateri akan melalui kitaran cas penuh, tidak tertakluk kepada suhu yang melampau , dilampirkan kepada sistem mengecas dipercayai dan konsisten dan tidak menyediakan kuasa untuk satu tan aksesori. Lihat , normal adalah tidak normal ! Dalam dunia sebenar , suhu melampau , getaran, perjalanan pendek dan jumlah peranti dalam kereta semakin meningkat seperti pemain MP3, penerima GPS dan peranti lain mengambil jus daripada bateri.
Jika kita biasa lihat bateria kereta asid plumbum bebas penyelenggaraan , adalah mudah untuk kita fahami mengapa faktor-faktor ini menjejaskan hayat bateri biasa. Di dalam kotak plastik itu terdapat plat plumbum dan plumbum dioksida. Plat yang tergantung dalam campuran air dan asid sulfurik , yang menghasilkan campuran untuk elektrolisis . Cecair ini membolehkan elektron mengalir antara plat , yang kita kenali sebagai elektrik, karen, cas atau kuasa bateri.
Pelbagai faktor boleh mengganggu tindak balas kimia ini. Getaran dari perjalanan kasar atau bateri yang tidak dipasang dengan betul boleh bergoncang lalu melonggarkan dan merosakkan plat. Haba yang melampau mempercepatkan tindak balas kimia, memendekkan hayat bateri, manakala suhu sejuk melampau pula kadang-kadang boleh memanjangkan hayat bateri dengan memperlahankan tindak balas ini. Inilah sebabnya mengapa sesetengah bateri dilindungi oleh sarung penebat untuk mengekalkan suhu yang melampau. Tidak hairan mengapa di sesetengah negara yang sejuk, baterinya boleh tahan empat tahun, tetapi di Malaysia, bateri tahan setahun setengah pun sudah cukup baik, bukan?
Pemanduan juga boleh menjejaskan tindak balas ini. Menghidupkan kereta mengambil sentakan besar tenaga elektrik , jadi sistem pengecasan perlu masuk campur untuk menambah kuasa bateri. Jika kita melakukan perjalanan pendek (ke kedai runcit tepi rumah) dan berterusan melakukan banyak perjalanan seperti ini , bateri tidak dapat dicas sepenuhnya. Keadaan “undercharged” yang berterusan menghasilkan stratifikasi asid. Di dalam bateri, campuran elektrolisis pergi dari komponen yang sama. Separuh atas cecair adalah asid ringan, di bahagian bawah pula adalah asid berat. Lapisan asid ringan akan mula mengakis plat , dan cecair asid berat akan mula mengimbangi keperluan elektrik kereta dengan bekerja lebih kuat daripada apa yang ianya direka untuk bekerja . Hasilnya adalah hayat bateri yang lebih pendek, walaupun bateri masih dipaparkan bekerja seperti biasa di papan pemuka atau alat penguji bateri.
Tanda-tanda Bateri Kereta yang bermasalah
Tanda yang paling jelas ialah bateri yang mati, kong . Walau bagaimanapun, kerana bateri adalah sebahagian daripada sistem yang lebih besar berkaitan dengan bahagian-bahagian lain dalam kereta, bateri yang mati mungkin menunjukkan masalah yang lebih mendalam daripada ketiadaan cas. Jika terdapat sesuatu yang tidak kena dengan komponen lain dalam sistem elektrik, contohnya alternator yang lemah, akan menyebabkan bateri mengeluarkan output tenaga yang kurang daripada yang sepatutnya.
Cara terbaik untuk menguji bateri adalah dengan penguji elektronik yang boleh didapati di kedai-kedai automotif dan juga kedai auto . Dipasangkan ke bateri, penguji elektronik ini memberikan gambaran keadaan semasa bateri. Ujian ini perlu dijadikan sebahagian daripada penyelenggaraan rutin dan sepatutnya dilakukan setiap kali kita tukar minyak hitam .
Bateri itu sendiri memberi petunjuk lain menjelang kematiannya. Yang pertama ialah umur. Jika bateri berusia lebih daripada setahun, kita boleh jangkakan masalah akan timbul. Kedua, lihat cara pemanduan anda. Ingat, perjalanan pendek dan jangka masa yang tidak aktif akan mengurangkan jangka hayat bateri. Ketiga, lihat bateri itu sendiri. Kakisan atau kotoran bermakna terdapatnya kebocoran. Jika bateri dilindungi penutup, keluarkannya sekali-sekala untuk melihat apa yang berlaku di bawahnya. Jangan lupa untuk memeriksa pembentukan sekitar terminal juga. Kita boleh membersihkan pembentukan itu dengan baking soda dan air, dan jangan lupa untuk memakai sarung tangan semasa bekerja. Ingatlah bahawa campuran elektrolisis adalah asid sulfurik , yang tidak lembut pada kulit. Akhir sekali , cuba hidu bau bateri. Beri perhatian kepada bau yang seakan-akan bau telur busuk( sulfur) atau bau bateri yang terlampau panas (hangit).
Semoga nukilan info ini memberi manfaat sedikit sebanyak kepada warga JZTR. Jumpa lagi di nukilan info yang lain!