- Back to Home »
- Sports , Youngsters »
- Adakah Harga Kereta Hibrid naik hujung tahun ini?
Posted by : Jobseekers
Isnin, 14 Oktober 2013
PETALING JAYA: Jualan kenderaan hibrid mungkin sedikit merundum sekiranya Kerajaan memutuskan untuk tidak melanjutkan pengecualian duti import dan eksais ke atas kereta hibrid yang akan tamat pada akhir tahun ini. Langkah ini sudah pasti akan meningkatkan harga model-model sebegini.
Pemain industri menjangkakan Kerajaan akan meneruskan pengecualian untuk kenderaan hibrid yang dipasang dalam negara terurai sepenuhnya (CKD) tetapi tidak untuk kenderaan hibrid yang diimport siap dipasang (CBU).
Salah satu pemain industri yang enggan namanya disiarkan berkata, pengedar kereta utama hibrid, UMW Toyota Motor Sdn Bhd dan Honda Malaysia Sdn Bhd, bersedia dengan impak pemansuhan pengecualian cukai ini.
” Mungkin terdapat kemungkinan penarik-balikan pengecualian bagi kereta CBU kerana ini adalah sejajar dengan hasrat kerajaan untuk mempromosikan negara ini sebagai hab pengeluaran untuk kenderaan cekap tenaga ( EEVs ),” katanya.
Ini akan menjadi kelebihan kepada Honda Malaysia , kerana ia adalah satu-satunya pengeluar kenderaan hibrid CKD di negara ini. Honda Jazz Hybrid kini dipasang di Melaka.
Baru-baru ini , Pengarah Urusan Honda Malaysia dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Yoichiro Ueno menggesa kerajaan menimbang balik untuk memberi insentif untuk unit hibrid CKD. UMW Toyota juga berharap insentif cukai akan dilanjutkan.
“Tanpa insentif cukai , kereta hibrid tidak akan berada di harga yang berpatutan. Lebih banyak masa juga diperlukan untuk mendidik orang awam dan meningkatkan kesedaran mengenai kereta-kereta mesra alam. Kami juga berharap untuk memperkenalkan hibrid Toyota baru di Malaysia, atau kenderaan CKD dengan insentif yang wajar , “kata UMW Toyota Motor , Datuk Ismet Suki baru-baru ini .
Kereta hibrid telah menikmati pertumbuhan jualan yang besar pada tahun-tahun kebelakangan ini, selepas kerajaan memperkenalkan penuh duti import dan duti eksais bagi kereta hibrid, elektrik dan motosikal dua tahun lalu di bawah Bajet 2011. Insentif ini diaplikasikan kepada kedua-dua unit CKD dan CBU.
Menurut Persatuan Automotif (MAA) nombor Malaysia, jualan kenderaan hibrid telah diabaikan sebelum pengecualian dengan hanya 322 unit yang dicatatkan pada tahun 2010. Ini berubah secara mendadak pada tahun 2011 , dengan jualan melonjak ke 8,403 unit. Ia naik dua kali ganda kepada 15,355 unit tahun lepas lebih banyak model hibrid telah dilancarkan di pasaran. Jualan kereta hibrid datang dari empat Marques , iaitu Honda ( 8,712 unit), Toyota ( 5,653 unit) , Lexus (979 unit) dan Porsche (11 unit). ” Sehingga Julai 2013, negara ini mencatatkan 8,571 unit jualan kenderaan hibrid. EEVs masih boleh berada dalam permintaan jika model tersebut mempunyai harga yang kompetitif , “kata Presiden MAA Datuk Aishah Ahmad.
Pada perbincangan meja bulat yang diadakan baru-baru ini sempena KL International Motor Show 2013, beliau melahirkan harapan bahawa insentif itu akan diperluaskan . “Pada masa yang sama apabila kita bercakap mengenai EEVs seperti kenderaan elektrik, infrastruktur mesti tersedia dia Malaysia sebelum jualan. Kerajaan harus memberitahu para pemain industri tentang jangka masa untuk memperkenalkan bahan api yang lebih berkualiti. Kemudian kami boleh menyampaikan mesej kepada ketua kami, dan mula draf pelan untuk memperkenalkan bahan api kenderaan yang lebih cekap ke dalam negara, “katanya.
Haih, baru sahaja berfikir untuk tukar ke kereta hibrid, kemudian datang pula berita sebegini! Infrastruktur EEV masih belum tersedia, sudah mahu tarik balik pengecualian cukai? Bagaimana? Apa pandangan anda? Kongsikan di ruang komen di bawah.
Pemain industri menjangkakan Kerajaan akan meneruskan pengecualian untuk kenderaan hibrid yang dipasang dalam negara terurai sepenuhnya (CKD) tetapi tidak untuk kenderaan hibrid yang diimport siap dipasang (CBU).
Salah satu pemain industri yang enggan namanya disiarkan berkata, pengedar kereta utama hibrid, UMW Toyota Motor Sdn Bhd dan Honda Malaysia Sdn Bhd, bersedia dengan impak pemansuhan pengecualian cukai ini.
” Mungkin terdapat kemungkinan penarik-balikan pengecualian bagi kereta CBU kerana ini adalah sejajar dengan hasrat kerajaan untuk mempromosikan negara ini sebagai hab pengeluaran untuk kenderaan cekap tenaga ( EEVs ),” katanya.
Ini akan menjadi kelebihan kepada Honda Malaysia , kerana ia adalah satu-satunya pengeluar kenderaan hibrid CKD di negara ini. Honda Jazz Hybrid kini dipasang di Melaka.
Baru-baru ini , Pengarah Urusan Honda Malaysia dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Yoichiro Ueno menggesa kerajaan menimbang balik untuk memberi insentif untuk unit hibrid CKD. UMW Toyota juga berharap insentif cukai akan dilanjutkan.
“Tanpa insentif cukai , kereta hibrid tidak akan berada di harga yang berpatutan. Lebih banyak masa juga diperlukan untuk mendidik orang awam dan meningkatkan kesedaran mengenai kereta-kereta mesra alam. Kami juga berharap untuk memperkenalkan hibrid Toyota baru di Malaysia, atau kenderaan CKD dengan insentif yang wajar , “kata UMW Toyota Motor , Datuk Ismet Suki baru-baru ini .
Kereta hibrid telah menikmati pertumbuhan jualan yang besar pada tahun-tahun kebelakangan ini, selepas kerajaan memperkenalkan penuh duti import dan duti eksais bagi kereta hibrid, elektrik dan motosikal dua tahun lalu di bawah Bajet 2011. Insentif ini diaplikasikan kepada kedua-dua unit CKD dan CBU.
Menurut Persatuan Automotif (MAA) nombor Malaysia, jualan kenderaan hibrid telah diabaikan sebelum pengecualian dengan hanya 322 unit yang dicatatkan pada tahun 2010. Ini berubah secara mendadak pada tahun 2011 , dengan jualan melonjak ke 8,403 unit. Ia naik dua kali ganda kepada 15,355 unit tahun lepas lebih banyak model hibrid telah dilancarkan di pasaran. Jualan kereta hibrid datang dari empat Marques , iaitu Honda ( 8,712 unit), Toyota ( 5,653 unit) , Lexus (979 unit) dan Porsche (11 unit). ” Sehingga Julai 2013, negara ini mencatatkan 8,571 unit jualan kenderaan hibrid. EEVs masih boleh berada dalam permintaan jika model tersebut mempunyai harga yang kompetitif , “kata Presiden MAA Datuk Aishah Ahmad.
Pada perbincangan meja bulat yang diadakan baru-baru ini sempena KL International Motor Show 2013, beliau melahirkan harapan bahawa insentif itu akan diperluaskan . “Pada masa yang sama apabila kita bercakap mengenai EEVs seperti kenderaan elektrik, infrastruktur mesti tersedia dia Malaysia sebelum jualan. Kerajaan harus memberitahu para pemain industri tentang jangka masa untuk memperkenalkan bahan api yang lebih berkualiti. Kemudian kami boleh menyampaikan mesej kepada ketua kami, dan mula draf pelan untuk memperkenalkan bahan api kenderaan yang lebih cekap ke dalam negara, “katanya.
Haih, baru sahaja berfikir untuk tukar ke kereta hibrid, kemudian datang pula berita sebegini! Infrastruktur EEV masih belum tersedia, sudah mahu tarik balik pengecualian cukai? Bagaimana? Apa pandangan anda? Kongsikan di ruang komen di bawah.