Posted by : Jobseekers Sabtu, 28 Disember 2013

Tidak banyak tempat di dunia di mana seseorang boleh membeli segelen minyak dengan harga beberapa sen, tetapi, buat masa ini (iya, sekarang) , Venezuela adalah salah satunya. Harga minyak telah dibekukan selama hampir dua dekad, tetapi presiden negara itu, Nicolas Maduro berkata, dia memilih untuk menaikkan harga secara beransur-ansur setiap tiga tahun untuk membantu menangani krisis ekonomi negara , menurut The Detroit News .

Harga minyak di Venezuela telah dibekukan selama hampir 20 tahun kerana ahli politik teragak-agak untuk mengulangi kesilapan kenaikan harga minyak pada tahun 1989, yang telah mencetuskan rusuhan maut. Presiden Hugo Chavez sebelum ini pernah sekali mengaku bahawa dia menderita kerana memberikan minyak kepada pemilik kereta mewah, tetapi semasa 14 tahun pemerintahan, beliau tidak berani untuk menyentuh subsidi minyak yang menggunakan sebanyak $ 12.5 bilion setahun daripada pendapatan kerajaan.

Maduro masih menguji keadaan politik di negaranya untuk melihat jika Venezuela yang ditekan oleh 54 peratus inflasi dan kejatuhan mata wang sanggup bekerja lebih sedikit untuk mengisi tangki kereta mereka.

Oil Minister Rafael Ramirez declared that having the world’s cheapest gas isn’t a record to be proud of.

Menurut The Detroit Newes, dari segi politik, inilah masa yang sesuai untuk menaikkan harga minyak Venezuela. Selepas empat pilihan raya satu tahun, rakyat Venezuela tidak dijadualkan untuk pergi mengundi sehingga lewat 2015. Ini memberikan Maduro pembukaan untuk menolak pembaharuan tidak popular yang penganalisis kata “sudah lama tertangguh”. Ditambah pula dengan penurunan nilai mata wang Venezuela, Bolivar, menghapuskan subsidi gas akan membantu menutup defisit bajet dianggarkan pada 11.5 peratus daripada keluaran dalam negara kasar, antara yang terbesar di dunia.

Rakyat Venezuela cenderung untuk memandu kereta yang tidak cekap bahan api kerana harga minyak yang sangat murah , dan penggunaan bahan api yang dilaporkan adalah 40 kali lebih tinggi daripada mana-mana negara Amerika Latin yang lain. Lucas Davis , Pakar Tenaga dari Universiti California – Berkeley, memberikan beberapa konteks : ” Harga minyak begitu murah di Venezuela sehingga mereka membuat harga minyak di Arab Saudi dan Iran kelihatan mahal.”

Ruben Ruiz, seorang rakyat Venezuela yang memandu 1975 Ford LTD station wagon ketika ditemu bual berkata,  ”Di Venezuela, anda menghabiskan lebih banyak duit ke atas minuman keras daripada yang anda habiskan pada minyak. ” Serius?

Rancangan kerajaan Venezuela untuk menaikkan harga minyak adalah mengikut kempen Maduro untuk melabur semula sebahagian wang ke pembinaan sekolah dan rumah-rumah , tetapi kesan menaikkan harga harus mempunyai kesan positif lain di negara ini, seperti menurunkan pencemaran ( dengan angggapan rakyat Venezuela sanggup membeli kereta cekap bahan api ) dan mengurangkan perdagangan minyak pasaran gelap dan kesesakan jalan raya .

Apa yang boleh dirumuskan di sini ialah, negara yang minyhaknya murah seperti Venezuela masih menderita dari segi ekonomi. Defisit, inflasi tinggi, kejatuhan mata wang, dan banyak lagi. Klik sini untuk membaca artikel sepenuhnya oleh The Detroit News. Ia berguna untuk memberi gambaran kepada anda apa impak harga minyak murah ini dan subsidinya kepada Venezuela. Tidak nampak seindah mana, bukan?
Walaupun ianya lebih kurang RM0.05 satu liter!

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Perfume

ads

Popular Post

Jangzintthereds. Dikuasakan oleh Blogger.

Pengikut

Pingster

Search Here

- Copyright © Havocder -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -