Posted by : Jobseekers Ahad, 16 Februari 2014

Toyota telah mengumumkan panggilan semula ke atas 1.9 juta Prius hibrid seluruh dunia disebabkan kegagalan perisian (software fault) yang mana bakal menyebabkan kenderaan tersebut hilang kuasa dan menjadi perlahan secara tiba-tiba.

Dengan pengumuman itu, di Malaysia sebanyak 6,160 unit Toyota Prius 1.8 buatan dari 2009 sehingga 2013 turut terlibat dengan UMW Toyota akan menjalankan kempen servis istimewa tersebut – panggilan semula (recall).

Recall ini berkenaan dengan isu  beberapa perisian karakteristik yang digunakan untuk mengawal boost converter di dalam inverter yang mana jika berlaku gangguan ke atasnya mengakibatkan beberapa lampu amaran akan menyala dan kereta tersebut akan memasuki mode keselamatan yang palsu. Ini akan menyebabkan sistem hibrid akan tertutup (shut down), kereta akan hilang kuasa dan menjadi perlahan secara tiba-tiba.

Jelas Toyota, tiada kes kemalangan atau kecederaan yang disebabkan daripada perkara tersebut dilaporkan.

Namun Toyota akan tetap membuat panggilan semula ini bagi memastikan kenderaan pelanggan-pelanggan mereka berada di dalam keadaan terbaik dan selamat. Prius yang telibat akan menjalani proses di mana perisian untuk Motor Generator Control ECU dan Power Management Control ECU akan diprogramkan semula.

Pemilik-pemilik Toyota Prius yang terlibat akan dihubungi pihak UMW Toyota untuk menjalani program ini tanpa sebarang kos yang akan dikenakan.



Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Perfume

ads

Popular Post

Jangzintthereds. Dikuasakan oleh Blogger.

Pengikut

Pingster

Search Here

- Copyright © Havocder -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -