Posted by : Jobseekers Isnin, 24 Mac 2014


biodiesel b5 arenakereta new



Bermula dari 1 Julai, semua stesen minyak di negara ini akan mula menjual B5 biodiesel, apabila mandat Kerajaan untuk bahan api ini berkuat kuasa. Pengumuman ini dibuat awal minggu ini oleh Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK), Datuk Seri Douglas Uggah Embas , yang memberitahu pemberita bahawa semua 3,877 stesen di negara ini akan menjual bahan api itu selepas ini .

Minyak B5 biodiesel yang berasaskan sawit , iaitu gabungan 95% diesel petroleum dan 5% biodiesel minyak sawit merupakan sebuah program yang telah bermula sejak 1 Jun 2011, apabila enam stesen di Putrajaya mula menjual bahan api jenis ini. Ia kemudiannya diperkenalkan di Melaka , Negeri Sembilan dan Kuala Lumpur pada tahun yang sama, dan diikuti Johor pada Julai tahun lepas.

Liputan telah diperluaskan kepada Wilayah Timur Pahang, Terengganu dan Kelantan pada Februari tahun ini , dan kini program ini telah tiba di Wilayah Utara , di mana 789 stesen di Perak, Kedah , Perlis dan Pulau Pinang akan melaksanakan mandat bulan ini. Fasa terakhir program B5 akan berlaku pada bulan Julai, apabila ia diperkenalkan di Sabah, Sarawak dan Labuan, mengikut Datuk Seri Douglas Uggah Embas .

Berikutan pengenalannya di seluruh negara biodiesel B5 , kerajaan bersedia untuk memberi mandat penggunaan biodiesel B7 – yang meningkatkan peratusan biodiesel minyak sawit dalam campuran untuk 7% – pada Januari 2015.
Memetik daripada satu artikel oleh Biodiesel Magazine pada 25 Julai 2013, KPPK berkata program biodiesel telah menyumbang kepada peningkatan 44 peratus dalam pengeluaran biodiesel sawit, dari 173.220 tan (52 juta gelen) pada tahun 2011 kepada 249,213 tan (75 juta gelen) pada tahun 2012, di samping membantu menstabilkan harga minyak sawit mentah melalui peningkatan biodiesel permintaan.
biodiesel launch

Mungkin ada yang tertanya, mengapa diperluaskan penggunaan Biodiesel, tidak diperkenalkan Diesel Euro4 seperti yang digunakan di Eropah. Bagi kami, salah satu jawapannya ada di perenggan di atas, di mana penggunaan biodisel (oleh kerana terdapat campuran minyak sawit) secara tidak langsung akan meningkatkan ekonomi negara. Biodiesel di negara lain menggunakan ada yang berasaskan minyak bunga matahari, jagung dan sebagainya. Dan apa yang ramai tidak tahu, harga Diesel Euro4 di luar negara lebih mahal daripada harga petrol mereka. 

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Perfume

ads

Popular Post

Jangzintthereds. Dikuasakan oleh Blogger.

Pengikut

Pingster

Search Here

- Copyright © Havocder -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -