Posted by : Jobseekers Khamis, 26 Julai 2012


Terletak di tengah negara Sweden, rumah Sigbritt Löthberg telah dibekalkan dengan 40 Gigabit jalurlebar iaitu beribu-ribu kali lebih cepat daripada purata talian di kediaman lain dan merupakan satu-satunya pengguna dengan talian paling pantas.


Tetapi Sigbritt, yang tidak pernah mempunyai komputer sehingga kini, berusia 75 tahun berasa tidak biasa. Dia adalah ibu lagenda internet Sweden,  Peter Löthberg yang, bersama-sama dengan Karlstad Stadsnät, mereka dan membuat sambungan tersebut.

"Sebagai pemilik rangkaian kami cuba untuk memujuk pengendali internet untuk melabur dalam sambungan yang lebih cepat dan Peter Löthberg ingin menunjukkan bagaimana anda boleh membina harga yang rendah, kapasiti talian tinggi pada jarak yang jauh," kata bos syarikat rangkaian kepada media.

Sigbritt kini akan dapat menikmati 1500 saluran HDTV definisi tinggi secara serentak. Atau, sekurang-kurangnya dia akan dapat memuat turun DVD definisi tinggi penuh dalam masa dua saat.

Rahsia di sebalik sambungan ultra-cepat Sigbritt adalah teknik modulasi yang baru yang membolehkan data dipindahkan secara langsung antara dua router sehingga 2,000 kilometer selain, tanpa transponder perantara.

Menurut Karlstad Stadsnät jarak, dalam teori, tanpa had - tiada kehilangan data selagi gentian di tempat yang betul.

"Saya mahu menunjukkan bahawa terdapat kaedah selain daripada cara-cara kuno seperti wayar tembaga dan radio, yang kurang memuaskan berbanding fiber," kata Peter Löthberg, yang kini bekerja di Cisco.

Cisco menyumbang kepada projek itu tetapi , kata Hafsteinn Jonsson, bahawa teknologi rangkaian fiber optik pada masa sekarang adalah relevan dan berdaya saing.

"Bahagian paling sukar dalam keseluruhan projek adalah memasang Windows pada PC Sigbritt," kata Jonsson.

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Perfume

ads

Popular Post

Blog Archive

Jangzintthereds. Dikuasakan oleh Blogger.

Pengikut

Pingster

Search Here

- Copyright © Havocder -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -