Posted by : Jobseekers Selasa, 15 Januari 2013




Proton Holdings Berhad (Proton) pernah mengecapi zaman gemilangnya sebelum ini, sehinggakan empat daripada lima unit kereta yang dijual di pasaran Malaysia ketika itu adalah kenderaan buatan Proton.

Namun sejak lebih enam tahun yang lalu, jualan tahunan Proton telah berjaya dipintas oleh sebuah lagi syarikat automotif nasional, Perodua. Sejak itu Proton bergelut untuk kembali ke puncak, namun masih gagal sehingga kini.

Dalam keghairahan Proton mengatur rentak untuk kembali ke persada teratas dunia automotif tempatan, laporan media baru-baru ini seolah-olah membayangkan Proton bukan saja telah gagal dalam misinya, malah berada dalam situasi lebih kritikal.


Menurut laporan The Malaysian Insider bertarikh 11 Januari 2013, Proton berkemungkinan besar akan jatuh ke tangga ketiga dari segi jualan, di belakang Perodua dan Toyota. Jualan Proton pada tahun 2012 direkodkan sebanyak 158,000 unit, namun jualan pada tahun ini telah jatuh sebanyak 11 peratus kepada hanya 140,000 unit.

Menurut sumber industri itu lagi kepada akhbar The Edge, kadar jualan sebenar hanya akan diumumkan dalam tempoh beberapa minggu lagi, namun berkata Toyota semakin hampir mengatasi kedudukan Proton dari segi jualan pada Disember.

Tanpa model baharu terutamanya model kompak untuk bersaing dengan jenama Perodua, Proton akan terus berada di dalam tekanan. Untuk tahun ini, Proton dikatakan hanya akan melancarkan sebuah model baharu berbanding pesaingnya yang akan memperkenalkan lebih banyak model menarik dan kompetetif.

p/s : Tak dapat dibayangkan kalau kedudukan Proton jatuh di tempat ketiga di belakang Toyota. Namun tidak menghairankan kerana jenama luar seringkali dikaitkan dengan tahap kualiti yang lebih tinggi berbanding jenama tempatan.

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Perfume

ads

Popular Post

Blog Archive

Jangzintthereds. Dikuasakan oleh Blogger.

Pengikut

Pingster

Search Here

- Copyright © Havocder -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -