Posted by : Jobseekers Jumaat, 11 Januari 2013


Suzuki Malaysia Automobile (SMA) hari ini secara rasminya melancarkan generasi baharu Suzuki Swift yang kini sudah sampai ke generasi ketiga, dalam suatu majlis yang berlangsung di Kuala Lumpur.

Menurut laporan laman sesawang CBT (Cars, Bikes, Trucks), hanya satu varian ditawarkan buat masa ini, Suzuki Swift GLX dengan tanda harga RM77,888.00 OTR termasuk perlindungan insuran. Namun varian GLX-S turut ditawarkan dengan peningkatan hanya melibatkan kit aksesori asli Suzuki.


Berbanding generasi sebelumnya, Suzuki Swift baharu kini mempunyai pertambahan dari segi dimensi keseluruhan, di mana panjangnya bertambah kepada 100mm, lebar 5mm dan 40mm untuk jarak roda. Bukan itu saja, model kompak itu turut dilengkapi empat brek cakera, penghidup enjin tanpa kunci, kawalan suhu automatik, dan 60kg lebih ringan.

Berkenaan sistem penjana kuasa, tiada lagi enjin 1.5 liter kerana ia kini digantikan enjin baharu bersesaran 1.4 liter K14B yang menghasilkan kuasa 94hp dan tork maksimum 130Nm, dipadankan bersama transmisi automatik empat kelajuan. Sebagai perbandingan, enjin 1.5 liter sebelum ini mempunyai kuasa sebanyak 99hp dan tork maksimum 133Nm.


Selain itu, dengan tambahan kos sebanyak RM5,300.00 bagi varian GLX-S, pelanggan boleh memiliki Suzuki Swift baharu dengan kelengkapan aksesori asli serba lengkap yang merangkumi kehadiran ‘skirting’ depan, tepi dan belakang, spoiler, ‘door sill guards’, pelekat sport depan, dan jeriji dengan kemasan berwarna perak.

Kit aksesori asli Suzuki (The Suzuki Genuine Accessories Kit) hanya boleh didapati dalam warna putih (Snow White Pearl). Ciri-ciri keselamatan yang melengkapi Swift baharu termasuklah dua beg udara, ABS dan EBD serta ‘brake assist’.


Buat masa ini Suzuki Swift diimport sepenuhnya dari Thailand. DRB-Hicom dikatakan sedang merancang untuk memasang model itu secara tempatan (CKD) di kemudahan pengeluarannya di Pekan, Pahang.

Berdasarkan percakapan Keiichi Suzuki, pengarah urusan SMA, syarikat itu merancang untuk menjual kira-kira 600 unit Swift pada setiap sebulan.

Di bawah gambar Suzuki Swift :-










Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Perfume

ads

Popular Post

Blog Archive

Jangzintthereds. Dikuasakan oleh Blogger.

Pengikut

Pingster

Search Here

- Copyright © Havocder -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -